Flokken 3.–4. klasse

Flokken er arbeidsenheten for de som går i 3.og 4.klasse. Medlemmene kalles for ulvunger eller småspeidere. Innemøtene er i underetasjen i Tonsen kirke. De varer fra kl 1800 til ca 1915 såfremt ikke annen beskjed er gitt (oppdateres på Spond). En del møter er ute i skogen i nærområdet med oppmøte på nærmere angitt sted.

Ved innemøtene må dessuten alle hver gang ha med seg tøy slik at de kan være ute rundt kirken en del av møtet uten å fryse. Dersom du har vært borte et møte er det fint om du hører med en venn/venninne eller evt en leder. Et typisk møte starter med at en leder roper: FLOKK FLOKK FLOKK! og småspeiderne finner sin plass i flokkringen. Deretter har vi åpning med en sang før vi har opprop . Under åpningen har vi også et lite «ord for dagen» med noe til ettertanke for en på 8 eller 9 år. Etter åpningen har vi som regel en «ut med dampen» lek, før vi enten har en rundløype hvor kullene går samlet rundt til hver post eller vi deler de opp i to grupper. På møtene våre er det mye lek og moro, men vi prøver også å formidle litt lærdom i form av (speider)ferdigheter på hvert møte.

Flokken har minst tre turer i løpet av hvert halvår. Om høsten har vi en tur til vår egen speiderhytte- Vinkelhytta. Denne ligger ved Tømte i Nordmarka. Da tar vi toget til Movatn stasjon og går 5 km. til Vinkelhytta. Det pleier å ta ca 2,5 – 3 timer før alle er framme. Når alle har kommet opp, har vi fri lek og forskjellige aktiviteter som mat på bål, natursti, hinderløype eller refleksløype i mørket. Kvelden avsluttes med leirbål. Etter en god natts søvn er det full fart neste morgen med frokost etterfulgt av flere spennende opplevelser før vi går tilbake til Movatn og tar toget tilbake til Grefsen st. Vi pleier også å reise på tur til Oslo-speidernes hytte Blåhaug som ligger i Enebakk eller Oslo-speidernes hyttesenter Krakosseter som ligger i Nittedal. Her er det en stor hytte og tre mindre hytter. I vinter-vårhalvåret har vi en tur for de eldste småspeiderne til Vinkelhytta i vintersesongen og en tur for alle sammen til Blåhaug eller Krakos.

I april/mai er det et kretsarrangement som heter «Vårspretten». Her møtes mange av småspeiderne i kretsen til en dag med forskjellige aktiviteter. Vi har også en tur til Vinkelhytta for alle, vanligvis i mai måned og flokken deltar naturligvis på Gruppeturen i juni hvor det er overnattingstur for medlemmene fra lørdag og foreldredugnad på søndag med vedsjau og rundvask av Vinkelhytta.

Pakkelister for tur finner du her